Teknikker

Jeg arbejder med akrylmaling på lærred, akvarel på håndstøbt papir og teknisk papir, og tryk på især kobbertrykspapir.Ind imellem blander jeg teknikkerne, hvis det giver billedmæssig mening, og hvis de forskellige teknikker lader sig blande. Oliepastelfarven anvender jeg også sammen med de andre farver ind imellem.

Akryl på lærred:

Her er det fortrinsvis penslen, jeg bruger ovenpå et grundet lærred. Hvis jeg har brug for et glat lærred uden for meget struktur, så behandler jeg det med et tyndt lag lak og hvid/ sort eller brun farve, alt afhængigt af motivet.

Akvarel:

Jeg bruger pensel – gerne egernhår – og akvarelfarven understøtter jeg gerne med tusch eller blæk i forskellige farver. Det giver mulighed for at fastholde et element af tegning i billedet. Ligesom det også er med til at skabe de farvenuancer, der giver dybde i billedet. Al akvarel skal beskyttes bag glas.

Tryk – teknikker:

I dag er mono-typien min foretrukne trykteknik, fordi den ikke fordrer en trykpresse. Monotypier har rigtig mange udtryksmuligheder i sig, både når man anvender rigtig trykfarve eller fx akrylmaling. Det er en teknik, der giver stor “bevægelsesfrihed”, også med hensyn til at kunne arbejde med skabeloner.Disse billeder skal beskyttes af glas.

Stilarter:

Mine billeder er i dag figurative. De er ikke naturalistiske i klassisk forstand, men de peger på noget genkendeligt og de vil sige noget forskelligt.

Naturbillederne er ret realistiske, mens mine portrætter og menneskeskildringer har et kraftigt præg fra den moderne malerkunst med kraftige farver, hektisk byliv, sport – og især med gentagelsen som element.

Når jeg maler huse, så ser jeg det offentlige rum, som det vi mennesker alle deles om. Derfor arbejder jeg med at stille husene sammen som stemninger og mulige fortolkninger.